Hap hap hop

Je weet het vast al langer: lekker eten en ik is een gouden combinatie. Zelden met een schuldgevoel, maar op een fietsreis màg het altijd wat meer zijn. Want honger is de beste saus.
  
Voor de ontdekking van de week zorgde Marian, een Costa Rica-reisgenote die 40km met me meefietst. Ze pikt me op in Den Bosch en ik mag schijnbaar deze specialiteit niet missen. En gelijk had ze... Het valt nog het beste te omschrijven als een bol slagroom met een chocoladelaagje rond. Amai!
  
  

Ook verrassend was "de theetuin" in Moerdijk. In het midden van het grote niets is een klein wild dorpstuintje, waar een oud dametje koffie, verse muntthee, taart en broodjes serveert. Gewoon, bij haar thuis. "Ga maar zitten waar je wil. Wat wil je hebben meissie?" was de binnenkomer. "En van waar ben jij toch?". Gent. Verbaasde blik. België. Nog verbaasdere blik. Vlaanderen. "Oooh Vlaanderen, daar wonen leuke mensen.". Doe mij maar een koffie dan. En een broodje.
  
  
En verder ... de klassieke fietstochtboterhammekespicknicks. Die zijn in niets te vergelijken met de "bokes" die ik thuis eet. Plaspauzes zijn het ideale excuus voor dagsoepjes en cappuccino. Sinds ik niet meer dagelijks 10 tassen koffie drink, is elk kopje een shotje energie waarmee ik de kilometers door vlieg. Pasta met een lekker sausje gemaakt door de gastvrouw. Een aardappelslaatje met spekjes. Quiche met ...
  
Ow, how, stop. Daar komen de mosseltjes aan. Gelieve me even niet te storen. Smakelijk!
  
En oh ja, nog even snel, voor de liefhebbers:
Dag 3: hilvarenbeek - leerdam (90km)
Dag 4: leerdam (0km) - super-reünie met enkele Costa Rica-ladies
Dag 5: leerdam - ossendrecht (bij bergen op zoom) (105km)
Polder, polder en nog eens polder.

Reacties